سینمای بین الملل

چرا «نگهبانان کهکشان» بهترین سه‌گانه مارول است؟

دنیای سینمایی مارول در سال‌های اخیر پذیرای سه‌گانه‌های ابرقهرمانی درخشانی همچون «کاپیتان آمریکا»، «مرد آهنی» و «مرد عنکبوتی» بوده است. «نگهبانان کهکشان» اما شاید در جایگاه ویژه‌ای قرار بگیرد، فیلمی که به اعتقاد اکثر منتقدان و طرفداران، نقطه ضعفی ندارد و حتی آن را در فهرست بهترین سه‌گانه‌های ابرقهرمانی تاریخ پیدا می‌کنید. در حالی که کسی انتظار نداشت این شخصیت‌های مهجور مارولی به موفقیت بزرگی برسند، نگهبانان کهکشان حالا یک سه‌گانه بی‌مانند در نظر گرفته می‌شود اما چه چیزی آن را از باقی فیلم‌های مجموعه متمایز می‌کند؟

1-سبک فیلم‌سازی منحصربه‌فرد جیمز گان

با تشکر از سبک فیلم‌سازی خاص گان، سه‌گانه نگهبانان کهکشان از همان دقایق نخست قسمت اول، خود را از دیگر آثار دنیای سینمایی مارول متمایز می‌کند. گان ترکیبی جادویی از اکشن، کمدی و لحظات احساسی ارائه می‌دهد که همزمان سرگرم‌کننده و احساسی است و آن را به‌راحتی فراموش نمی‌کنید.

2- یک کمدی متفاوت

نگهبانان کهکشان در زمینه‌ی کمدی یکی از بهترین‌های دنیای سینمایی مارول است، آن‌هم بدون اینکه دست‌به‌دامان شوخی‌های سخیف، توهین‌آمیز یا حتی بزرگسالانه شود. در حقیقت، شوخی‌های فیلم تا حدودی کودکانه و گاهی اسلپ‌استیک هستند اما شخصیت‌های دوست‌داشتنی و فضاسازی خوب گان باعث می‌شود تا آن‌ها مخاطب را بخندانند و حتی شوخی‌هایی که نگرفته‌اند هم شما را آزار نمی‌دهند.
3- پرداخت شخصیت‌ها
در فیلم‌های پربازیگر، معمولا به همه‌ی شخصیت‌ها فرصت شکوفایی داده نمی‌شود و منطقی است که بعضی از آن‌ها جذاب از آب در نیایند یا سطحی باشند، این مسئله اما درباره‌ی سه‌گانه نگهبانان کهکشان صدق نمی‌کند. از پیتر کوئیل (استار لرد) تا راکت راکون، گامورا و نبیولا، این شخصیت‌ها به‌حدی عمیق هستند که شاید هرگز از ذهن کمیک‌دوستان پاک نشوند. حتی گروت که فقط یک جمله را تکرار می‌کند، پرداخت شخصیتی خوبی دارد و نمی‌توانید او را دوست نداشته باشید (ضمن اینکه همه مراحل زندگی وی در طول سه‌گانه به تصویر کشیده می‌شود، از فداکاری تا تولد دوباره، نوجوانی و بزرگسالی).
4- مضامین احساسی پیچیده‌
گان بلد است که چگونه احساسات مخاطبان را جریحه‌دار کند، او در طول این سه‌گانه به مضامینی همچون خانواده، فداکاری و رستگاری پرداخته است و به جای شعار، تلاش می‌کند که آن‌ها را با شخصیت‌ها و قصه‌ی اصلی پیوند بزند. اعضای گروه نگهبانان تصادفا با یکدیگر ملاقات می‌کنند اما به‌تدریج به یک خانواده‌ تبدیل می‌شوند که حاضرند جان خود را برای یکدیگر فدا کنند.
5- شرورهای به‌یادماندنی
همه‌ی فیلم‌های دنیای سینمایی مارول، شرورهای درجه‌یکی ندارد اما خوشبختانه نگهبانان کهکشان در این زمینه راضی‌کننده است، از رونان متهم و آدام وارلاک تا ایگو و تکامل عالی (های اِوِلوشِنِری)، هر کدام آن‌ها به یک چالش جدی برای اعضای گروه تبدیل می‌شوند، با این حال، یکی از شرورهای شاخص سه‌گانه، تانوس است. حضور او در پس‌زمینه‌ی دو فیلم اول و تاثیرات مخرب وی بر زندگی و شخصیت گامورا و نبیولا را هم نباید از یاد برد.
6- یک سه‌گانه‌ی مستقل درجه‌یک
تقریبا همه‌ی فیلم‌های دنیای سینمایی مارول، به‌عنوان عضوی از این مجموعه، با یک قصه‌ی بزرگ‌تر در ارتباط هستند، سه‌گانه نگهبانان کهکشان اما در این زمینه وضعیت بهتری دارد؛ به عبارت دیگر، شما می‌توانید بدون تماشای ۲۹ فیلم دیگر، به سراغ نگهبانان بروید و سردرگم نشوید.
7- موسیقی متن فوق‌العاده
 
سه‌گانه نگهبانان کهکشان از نظر موسیقی، یک سروگردن بالاتر از رقبایش است و هر کسی را هیجان‌زده می‌کند. جیمز گان، تعدادی از خاطره‌انگیزترین ترانه‌های دهه‌ی ۷۰، ۸۰ و ۹۰ میلادی را به مجموعه آورده است و آن‌ها را به بهترین شکل به کار می‌گیرد (خصوصا در لحظه‌های احساسی).
8- تاثیر سه‌گانه نگهبانان کهکشان بر دنیای سینمایی مارول
بالاتر اشاره کردیم که نگهبانان کهکشان را می‌توان به چشم یک مجموعه‌ی مستقل تماشا کرد، با این حال، تاثیر این سه‌گانه بر دنیای سینمایی مارول را نمی‌توان نادیده گرفت. قسمت اول، مسیر را برای قصه‌های کهکشانی هموار کرد. نقش نگهبانان در انتقام‌جویان: جنگ بی‌نهایت و آخر بازی هم بار دیگر اهمیت آن‌ها را یادآور شد.
 
 

 

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *